Saturday, February 20, 2010

'' Jom Ziarah Tok Guru ''


Kota Bharu 18-20 Feb - Satu program belajar sambil melawat telah dianjurkan oleh Jawatankuasa Pemuda Cawangan (JPC) Kg Gelam Kedawang dengan kerjasama DPPPL telah berjaya dilaksanakan pada hujung minggu yang lalu. Program yang diberi nama 'Jom Ziarah Tok Guru' itu bermula dengan lawatan ke Kediaman Rasmi Menteri Besar Kedah di Sri Mentaloon yang disambut mesra oleh Exco Belia dan Sukan Negeri Kedah Dr Hj Hamdan bin Mohamed Khalib, selain itu rombongan juga disambut oleh Ketua Pemuda DPPNK Ustaz Ahmad Yahyaserta Setiausaha DPPNK Ustaz Rosli bin Azmi.

Selesai majlis sambutan dan jamuan, rombongan yang diketuai oleh Ustaz Salehuddin yang juga merupakan mantan Ketua Pemuda DPPPL ini bertolak ke Kelantan tepat jam 10.30 malam. Antara aktiviti yang telah berjaya dilaksanakan seperti dirancang ialah solat subuh berjamaah , sujud sajdah serta kuliah subuh bersama Dato' Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Rombongan juga sempat bergambar kenangan bersama anakanda Dato' Tuan Guru iaitu Ustaz Nik Adli dan Ustaz Nik Abduh dihadapan kediaman beliau. Pada sebelah malam pula rombongan dibawa ke satu forum anjuran Urusetia Hal Ehwal Wanita, Keluarga dan Kesihatan Negeri Kelantan. Forum yang diadakan di Dataran Stadium Sultan Muhammad ke IV itu dibarisi ahli panel yang terdiri dari Ustaz Wan Sohor Bani Leman, Sdr Salleh Yaakob dan YB Senator Mumtaz membawakan tajuk , Poligami : Madu ko ppedu?.

Menurut Ketua Pemuda DPPPL Ustaz Suhairul Saad yang turut serta dalam lawatan ini, beliau meletakkan harapan yang tinggi agar lawatan seumpama ini akan melahirkan kesedaran serta semangat di kalangan peserta untuk meneruskan malah melipat gandakan gerak kerja parti apabila pulang ke Langkawi nanti. Beliau juga berharap agar semua ahli rombongan yang terdiri dari pemuda PAS dan Keadilan sekitar mukim Kedawang ini akan berganding bahu bersama-sama berusaha menumbangkan penguasaan UMNO/BN di Langkawi pada Pilihanraya Umum ke-13 yang akan datang.

Rombongan sampai di jeti Kuah, Langkawi pada 20 Feb 2010 jam 9 malam.


Sdr Ahmad Sukari menyampaikan cenderahati dari rombongan kepada wakil kepada YB Zaki Ibrahim ( Timb. Speaker DUN Kelantan)

Ustaz Abu Farid Nasr menyampaikan ucapan tashji' kepada para peserta rombongan.

Ustaz Suhairul Saad selaku KP DPPPL menyampaikan ucapan..

Dalam perjalanan pulang singgah sebentar menziarahi pusara syuhadak Memali..

Sekalung doa dipanjatkan kehadrat Ilahi moga roh para ulama' yang bersemadi di tanah perkuburan Parit Panjang ini beroleh rahmat dan syafaat dari Allah SWT.

........................................................................................................................................................................

KELANTAN YANG MAJU..

Penulis juga sempat merakamkan beberapa binaan samada di kampung mahupun di bandar yang menunjukkan kemajuan negeri Kelantan. Kini jelaslah bagi penulis bahawa momokan media UMNO/BN berkaitan kemunduran Kelantan sangat-sangat meleset dan berniat jahat. Berdasarkan pemerhatian penulis serta rakan-rakan yang mengikuti rombongan ini mendapati Kelantan jauh lebih maju jika nak dibandingkan dengan negeri-negeri yang diperintah oleh BN.. Kita takkan jumpa selain dari Kelantan di sesebuah kampung terdapat 10 hingga 20 buah rumah banglo yang dianggarkan harganya RM 100 ribu - RM 400 ribu.. malahan RM 1 juta - 3 juta. Inilah kemakmuran yang dinikmati rakyat Kelantan sejak lebih 20 tahun PAS memerintah.. Biarlah kerajaan nampak seperti miskin..tapi rakyatnya diberkati, makmur dan kaya raya... Adakah hanya rakyat Kelantan sahaja yang mampu menikmati 'Baldatun Toyyibatun Wa Rabbun Ghafur'ini..kita bagaimana? Lakukan perubahan dalam Pilihanraya Umum ke-13 nanti, insyaAllah.. Allahu Akbar!







Rahimi Affandi Zakaria
Pengerusi Lajnah IT
Dewan Pemuda PAS Parlimen Langkawi.

0 comments: